Citat Nordic Future Food 2022 Utställare

Food Tech

Axflow Peter Sundberg Produktspecialist

“Här har vi fått intressanta kontakter med både andra utställare och besökare.

Anton Paar Johan Andesson Teknisk säljare

”Vi har haft utbyte av både besökare och andra utställare. Se fram emot framtida samarbeten.”

Falköping Kyltransporter Claes Claesson VD/Ägare

”Vi har hittat nya samabetspartners som vi inte hade förväntat oss.”

Ccl Label Ab Torben Møller Sales Director

“Our team have been busy precenting our product and the endless possibilities we can offer with success.”

Stora Enso Daniel Örengård Sales Manager

”Lyckad mix av besökare som gett oss många bra diskussioner och leads. Vi hoppas att kunna vara med nästa år igen.”

EnviroProcess Sweden AB Anders Widing Marknadschef

”Bra kvalitet på besökarna, många leads. Bra kontakter med de andra utställarna. Vi hoppas att kunna vara med nästa år.”

 

Food & Drink

SweGreen AB Pierre Mohlin CEO

”Vi har fått förvånansvärt många nya kvalitativa kontakter som visat intresse för vår butiksodling.”

Yelte Peter Andersson CEO

”Mässan haar varit ett kanonbra forum för att knyta värdefulla kontakter med branschkollegor, kunder och leverantörer. Rekommenderas varmt.”

GroGro Desiree Persson Commercial Direktor

”Nordic Future Food 2022 var en av de viktigaste industrimässan för oss och den var ingen besvikelse! Intresset från besökare och andra kollegor i branschen var nästan överväldigande och vi ser fram emot nästa år. …..”

 

Självhäftande etiketter och fokus på hållbarhet

CCL Label producerar bland annat självhäftande etiketter och sleeves. I sin monter på Nordic Future Food kommer CCL Label presentera självhäftande etiketter inom premiumsegmentet tillsammans med de senaste alternativen inom sleeves för alla former av förpackningar – alla produkter med fokus på hållbarhet. Dessutom kommer de att demonstrera hur man enkelt och effektivt tvättar etiketter på flaskor så att flaskorna kan återvinnas. Vid ett samtal med Torben Møller Jørgensen, försäljningsdirektör i Skandinavien, fick han frågan om varför de ansåg att Nordic Future Food var en bra plats för CCL Label att synas på.

– Efter 2 år med Covid behöver vi alla komma ut, inspireras och få nya impulser. Livsmedelsindustrin i Norden behöver också se nya och innovativa produkter. Bland annat hållbarhet, grafiska möjligheter och upplevelsen av taktila ytor efterfrågas av marknaden, berättar Torben Møller Jørgensen.

Vidare fick han frågan om vilka problem de kommer lösa för kunderna som besöker deras monter
– Först och främst hoppas vi få en bra dialog om hur fler av våra produkter kan ge mervärde till besökarnas produkter. Inte bara försäljningsmässigt utan även i förhållande till bättre gröna konton.

Självhäftande etiketter och fokus på hållbarhet

Flaskor och Burkar är en ledande leverantör av glasförpackningar till livsmedelsproducenter i hela Norden, och levererar i första hand helhetslösningar med förpackning, förslutning och tillbehör. De jobbar även med andra material men har Nordens största lager på just glasförpackningar. På Nordic Future Food kommer Flaskor och Burkar presentera sitt befintliga utbud men även föra samtal om kundanpassade produkter.

– Det vi hjälper kunden med är att säkra upp förpackningar för kommande säsong då kunden kan hämta ut från vårt lager efter avrop och betala först 30 dagar efter avrop, berättar Niels Sandgren, Vd & sales på Flaskor och Burkar.

Flaskor och Burkar arbetar mot att leverera lagerförda varor från sitt lager inom 48h, lagerföra minst fem pallar per produkt för omgående leverans, växa med kunden, anpassningar mot kundens behov och personlig service och långsiktighet.

Stora enso

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Dem vill bidra till att skapa en mer hållbar framtid genom att ersätta icke hållbara material med förnyelsebara material från hållbart brukade skogar. Dem tror att allt som tillverkas av fossila material idag kan tillverkas av ett träd imorgon.

Vid ett samtal med Daniel Örengård, Manager Packaging Automation, berättade han om vad Stora Enso kommer presentera på Nordic Future Food och vad dem kommer hjälpa sina besökare med.

– Vi kommer att visa innovativa, förnybara förpackningslösningar som kan skapa mindre svinn- till förmån för både produktion och miljö. Stora Ensos förpackningar är livsmedelssäkra, återvinningsbara, kostnadseffektiva och enkla att transportera. Vi tillför ett mervärde till kunden där vi med rätt emballage och förpackning kan sänka kostnaderna, öka försäljningen och få varumärke att växa, allt med hjälp av en förnybar resurs, berättade Daniel Örengård.

CCL Label fokuserar på marknadens efterfrågan efter Covid 19

"Efter 2 år med Covid behöver vi alla komma ut, inspireras och få nya impulser. Livsmedelsindustrin i Norden behöver också se nya och innovativa produkter. Bland annat hållbarhet, grafiska möjligheter och upplevelsen av taktila ytor efterfrågas av marknaden." Torben Møller Jørgensen, försäljningsdirektör i Skandinavien, CCL Label.

SWEGREEN - Världens mest effektiva butiksodling

"Med en butiksodling tar handlaren ett steg i sin gröna omställning och erbjuder en kundupplevelse som ger en stark konkurrensfördel. Vår odling är faktiskt den enda i hela världen som installeras inne i matbutiken."
Pierre Mohlin, vd för Swegreen.

Världens mest effektiva butiksodling

Med sin världsunika innovation har foodtechbolaget Swegreen tagit odlingen som många trodde tillhörde framtiden in i matbutikerna. Ica Maxi i Linköping är en av butikerna som har fått stor uppmärksamhet för satsningen på sin butiksodling.

– Med en butiksodling tar handlaren ett steg i sin gröna omställning och erbjuder en kundupplevelse som ger en stark konkurrensfördel. Vår odling är faktiskt den enda i hela världen som installeras inne i matbutiken, berättar Pierre Mohlin, vd för Swegreen.

Grödorna närodlas i kontrollerad miljö och behöver inte besprutas. Det ger nyttiga, smakrika och rena grönsaker som dessutom inte behöver transporteras. Odlingen bygger på hydroponisk teknik med odling i vatten och näring i stället för jord. Tekniken i sig är inte ny, men inget annat bolag på marknaden erbjuder en så pass storskalig hydroponisk odling inomhus avsedd för matbutiker.

–  Vi odlar yteffektivt i flera våningar med ett tekniskt avancerat system som kan ge upp till 450 grödor om dagen. Ett kilo traditionellt odlad sallat kräver 250 liter vatten, vi behöver bara cirka 1,2 liter vatten för att odla samma mängd, berättar Pierre Mohlin vidare.

Ica Maxi Linköping är en av de butiker som investerat i Swegreens odling. Ägaren Tomas Lundvall berättar att de länge försökt få till ett kunderbjudande med närodlade grödor. Allt föll på plats när de fick kontakt med Swegreen och kunde besöka en annan butik som hade systemet i drift.
– Vi fick smaka och kände direkt att det var annorlunda och nytt. Det var framtiden. Nu har vi en produkt som både håller och smakar bättre, som inte behöver transporteras. Normalt färdas maten i snitt 300 km innan den kommer till butik, säger Tomas Lundvall.

Effektiva lösningar och tjänster inom mikrobiologi

Triolab är distributörer inom livsmedelsindustrin och hjälper livsmedelsindustrin och laboratorie-företagen med mer effektiva lösningar och tjänster inom mikrobiologi, kemi och hygienkontroll. Triolab erbjuder snabbanalyser med tillhörande utrustning, service, utbildning och support. De har ett brett sortiment av produkter från världsledande leverantörer, bland annat 3M som kommer att delta tillsammans med dem på Nordic Future Food. Triolab tillhör AddLife-koncernen och har systerföretag i Norge, Danmark och Finland, tillsammans utgör de Triolab Group och är Nordens största distributör inom diagnostik.

– Vi väljer att vara med på Nordic Future Food för att vi vill träffa verksamheter som strävar efter innovativa lösningar där vi kan hjälpa till med våra produkter och vår kunskap. På plats hjälper vi kunder med problem som har en utgångspunkt i livsmedelssäkerhet, lämplig analysstrategi, rätt produktegenskaper, specifika kundbehov och tillgång till olika tekniska alternativ. Vi kan erbjuda kundanpassade lösningar för effektiv livsmedelskontroll, berättar Tea Stenlöv, Triolab AB, Produktspecialist

På plats kommer Triolab tillsammans med 3M att presentera ATP-mätaren LM1, Petrifilm och allergenanalyser. Deras breda produktportfölj innefattar även metoder för mykotoxinanalys, vattenaktivitetsmätning samt laborativ utrustning i form av exempelvis spädningsapparater och koloniräknare.

Möt Balsgård Foodtech på Nordic Future Food

Balsgård Foodtech är en anläggning för utveckling av nya växtbaserade drycker och ny teknik för livsmedelsindustrin, en anläggning som är öppen för små företag såväl som stora väletablerade. De knyter ihop den akademiska världen, forskning och näringsliv i dynamiska samarbeten. Balsgård Foodtech har kompetens och erbjuder tjänster för bland annat produkt- och teknikutveckling för livsmedelstillverkning. De har utrustning för flera olika typer av processer, legotillverkning, labb och analys samt konsulter för koncept- och produktutveckling. Balsgård Foodtech knyter ihop olika kompetenser för effektiv support vid produktutveckling och jobbar med hela koncept eller olika delar i produktutvecklingskedjan.

– Det första gången vi är med på Nordic Future Food men det verkar vara en mässa som knyter ihop värdekedjan på ett bra sätt. Dessutom ett högaktuellt program med intressanta punkter kring framtidens svenska livsmedelsförsörjning med mer, berättar Anna Vanek, Business development&Marketing manager på Balsgård Foodtech.

På plats kommer Balsgård Foodtech även att visa upp några av de produkter som utvecklats och tillverkas hos dem – vad sägs om kolsyrad björksav, tångdryck och must med smak av blåbär och dragon? Dessutom kommer de visa upp sina upcyclade bärpulver – näringsrika pulver bestående av pressrester som frystorkats!

Balsgård Foodtech kommer stå tillsammans med Mårtensson Consulting på Nordic Future Food.

Analyse² hjälper företag utvecklas

Analyse² är ett finskt mjukvaruföretag som grundades 2004. Analyse²-lösningar ger FMCG-företag möjlighet att öka sina intäkter lönsamt, utveckla produktkategorier efter kunders efterfrågan och köra effektivare kampanjer och framgångsrika produktlanseringar.

Under ett samtal med Janne Anttila, VD för Analyse², fick han frågan varför han tycker att Nordic Future Food är en bra mötesplats för dem att synas. Han anser att Nordic Future Food är en plats där de kommer att kunna träffa rätt personer från de svenska FMCG-företagen och ha bra diskussioner om hur Analyse² kan hjälpa svenska FMCG-företag att öka försäljningen och lönsamheten för sina handelskampanjer.

På plats kommer Analyse² att ha monter och även tala på öppna scenen som man som besökare får tillgång till genom att boka kostnadsfri mässbiljett. Ämnet för presentationen är Stop running ineffective and unprofitable trade promotions – Nordic study about profitable growth och kommer att presenteras av Eric Korpi och Mari Suistola. Presentationen kommer att hållas den 11 maj kl 9:45, på engelska.

Hållbar producering med Skira

Mer än 30 % av världens totala växthusgasutsläpp kommer från livsmedel och spårbarhet är nyckeln till att börja optimera hållbarhetspåverkan. Åtgärder måste vidtas för att minska koldioxidutsläppen i dag, för en framtid där hållbart producerad mat också är lönsam.

Skira är ett digitalt verktyg och plattform för aktörer inom matkedjan för att samla in, verifiera, kvantifiera, spåra och rapportera faktisk primärproduktionsdata, ned till enskilda fält, från sina suppliers i sin egen supply chain. Över 94% av konsumentvarumärken saknar förståelse och kontroll gällande sin supply chains scope-3 klimatpåverkan och genom att samarbeta med Skira kan de skapa en relation med sina producenter och optimera primärproduktionen baserat på hållbarhet.

Plattformen ger varumärken, handlare och förädlare av spannmål globalt skalbar tillgång till dataverifiering, säker informationsdelning och tekniska analysverktyg för att direkt förbättra sin sourcing och skapa nya ersättningsmodeller för producenter av hållbart producerat spannmål. Plattformen är dessutom redo att integreras med interna system och andra tredjepartsverktyg.

Med ett ursprung djupt rotat i lantbruket och med en stark teknisk ryggrad är Skira systemet för en optimal och hållbar handel av mat. Skira har vunnit innovationspriser för sina tekniska lösningar och kombinerar praxis på fältnivå med avancerad teknik för att användarvänligt och automatiserat samla in och validera primärproduktionens datapunkter och kvantifiera dess klimatpåverkan. Genom användandet av satellitdata, API-integrationer via samarbeten samt databaser i kombination med avancerade big data-analysprotokoll kan Skira optimera datainsamlingen, identifiera avvikelser samt validera inrapporterad data.

Allt för ditt företag finns på plats - Smörjmedel, etiketter, tvålar, förpackningar och mycket mer

Cargo Oil är ett företag som tillverkar och tillhandahåller ett heltäckande sortiment av smörjmedel för bland annat verkstad, industri, fordon, entreprenad och marin. De erbjuder även rengöringsmedel, handtvålar, absorbenter, tillbehör och mycket mer. Cargo Oil fokuserar på att producera sina produkter lokalt och har som mål att lära sig kundens behov och slutligen leverera en lösning.

De väljer att delta på Nordic Future Food eftersom de i stort sett jobbar mot livsmedelsbranschen och anser att mötesplatsen är helt rätt plats för Cargo Oil att synas på. På plats kommer de bland annat presentera nya produkter och prata om certifieringar.

Etiketter on Demand med 4-färgs printrar från Techprint

Techprint marknadsför och säljer produkter från ledande tillverkare av digitala etikettskrivare. Techprint är ett fullserviceföretag, de erbjuder sina kunder, utöver maskiner, all förbrukning, reservdelar, service och support.
– Med våra skrivare så printar kunden on demand, vilket innebär att man trycker etiketter efter order eller direkt på förpackningen. Detta gör så att leveranstiderna blir korta. Ytterligare fördelar med egen printer är ett minskat lager och ett private label, säger Christer Nilsson, sälj- och kundansvarig.

– Nordic Future Food är en mässa som passar bra in på våra produkter och är en bra plats för att träffa potentiella kunder men även befintliga, säger Christer om varför de valt att ställa ut.

Som besökare i Techprints monter kan man ta del av deras maskiner. Dels på skärm, dels i fysisk form där de kommer visa etikettprinter QL-120X samt T3OPX som trycker direkt på exempelvis kartong.

AFRY hjälper besökarna att utvecklas hållbart

Nordic Future Food 2022 kan stolt presentera AFRY som partner för årets främsta mötesplats inom livsmedelsbranschen.

Hur tar man något från en idé till att bli en hållbar produkt som transporteras till mataffären och vidare till konsument?
Med gedigen erfarenhet och kompetens i alla delar av processerna inom livsmedelsindustrin, hjälper AFRY både nystartade och etablerade företag att utvecklas inom hållbarhet, digitalisering och att ta steg mot en mer hållbar livsmedelsproduktion. Hos AFRY finns tusentals experter inom områdena industri, infrastruktur och energi. Som design- och ingenjörsföretag med global verksamhet, kombinerar AFRY kompetens, erfarenhet och nya tekniker för att både skapa utveckling för sina kunder och samtidigt se till att detta görs genom hållbara lösningar för kommande generationer.
– På AFRY brinner vi för framtidens mat och det pågående skiftet mot mer klimatvänliga matvanor. Vår mission är att påskynda omställningen till ett hållbart samhälle. Utveckling och tillväxt av framtida livsmedel är en stor, viktig och inte minst spännande del av det uppdraget. Därför tycker vi det är väldigt roligt att få vara partner för just Nordic Future Food. Vi har stora förväntningar och ser fram emot riktigt intressanta dagar tillsammans inom branschen, säger Katrin Hedvall, Business Unit Manager, Future Food, AFRY.

Ta del av analys-kunskap från Anton Paar

Anton Paar erbjuder mättekniska lösningar och analysinstrument för kvalitetssäkring till livsmedelsproducenter och dryckesindustrin. Laboratorie- och processmätinstrument från Anton Paar används vid kontroll av ankommande råvaror, kvalitetskontroll och forskning vid tillverkning inom livsmedels- och dryckesindustrin. Anton Paar erbjuder allt från spårämnesanalys av livsmedelsingredienser till kvalitetskontroller av smakämnen, kontinuerlig övervakning av sammansättningar och koncentrationer till sofistikerade analyser av konsistens, blandnings- och omrörningsresultat. Anton Paars produktportfölj sträcker sig från bärbara mätinstrument till automatiserad laboratorie- och processmätteknik till individuella branschspecifika lösningar med hög precision.

På Nordic Future Food kommer Anton Paar presentera sina lösningar och analytiska mätinstrument lämpliga för Food-Tech industrin.

Grönska Stadsodling växer på höjden

Grönska är ett svenskt techbolag inom vertikalt odling. Sedan 2014 har de utvecklat tekniken och sedan 2018 driver de en av Europas största odlingar och säljer nu modulära odlingssystem som möjliggör att butiker, restauranger och andra kan odla sin egna grödor.

Natalie de Brun Skantz, Grönskas medgrundare och CFO, berättar att Nordic Future Food är en bra plats för Grönska att synas på då hon menar att vertikal odling är en del av framtidens matproduktion och att de vill träffa alla på plats som är intresserade av vertikal odling. De ser även en möjlighet i att diskutera hur teknologin bäst kan spela roll i att kunna skapa ett bättre och mer hållbart matsystem. På plats kommer Grönska presentera odlingssystemet GrowOff. Det möjliggör automatiserad inomhusodling av grödor och kruksallad i väldigt många olika sammanhang eftersom de får plats på mindre än 1kvm.

– GrowOff ger möjlighet att effektivt odla högkvalitativa, smakrika och hållbara grödor och kruksallader i butiker, restauranger, matsalar, fastigheter eller var de nu kan vara att det behövs. Hållbar matproduktion blir enkelt och skalbart sätt tack vare att GrowOff är automatiskt och modulärt, avslutar Natalie de Brun Skantz.

Fri Köpenskap och Dagens Handel
- officiella mediepartners till Nordic Future Food 2022

Båda medierna ingår i mediehuset Nordiske Medier. Fri Köpenskap är dagligvaruhandelns oberoende affärstidning som bevakat branschen sedan 1943. Tidningen bevakar, analyserar och debatterar allt viktigt som händer inom dagligvarubranschen. Läsarna är handlare och anställda i butiker samt beslutsfattare hos kedjorna, handelns organisationer, livsmedelsföretagen och grossisterna. Fri Köpenskap når även andra beslutsfattare som behöver hålla sig ajour med vad som händer i branschen – såsom riksdagsmän, lärare och elever på handelsutbildningar, journalister och handläggare på myndigheter som Livsmedelsverket, Jordbruksverket och Konsumentverket.
-Vi på Fri Köpenskap och Dagens Handel är jätteglada över förtroendet till att få vara officiell mediepartner till Nordic Future Food 2022, säger Claes Holmström, Mediechef på Fri Köpenskap.

I en tid när tidsbristen i arbetslivet blir allt mer påtaglig är Dagens Handel ett enkelt sätt att hålla sig uppdaterad om vad som händer i retailbranschen. Tidningen kommer som e-tidning på nätet samt några tryckta utgåvor per år och görs för kvalificerade läsare, de flesta i beslutsfattande positioner, som uppskattar oberoende, obunden bevakning av detaljhandeln. Kompletterat med våra event är Dagens Handel både en inspiratör och ett praktiskt verktyg i det dagliga arbetet för detaljhandelsproffsen.

– Då kopplingen mellan mässan och våra kanaler är väldigt stark var det en klockren matchning. Vi ser fram emot ett fint samarbete och ett spännande event för livsmedelsbranschen, säger Mathias Tauberman, Mediechef Dagens Handel.

Tetra Pak blir ny partner

Vi kan nu stolt meddela att Tetra Pak blir en del av Nordic Future Food 2022!

Tetra Pak är ett svenskt världsledande företag inom inom process- och förpackningslösningar för livsmedel. De erbjuder helhetslösningar med fokus på högsta standard för livsmedelssäkerhet och tillhandahåller säkra, innovativa och miljömässigt hållbara produkter som varje dag når ut till hundratals miljoner människor i fler än 160 länder.

Tetra Pak är specialister på kompletta lösningar för att processa, förpacka och distribuera livsmedelsprodukter och de har stort fokus på att deras lösningar är specifikt framtagna för att hushålla med resurser i så hög grad som möjligt.

Vi är otroligt glada över att ha med Tetra Pak som partner!