Daniel_Lundh_Grundare

Med Storekey skapas framtidens retail

Den innovativa plattformen Storekey hjälper till att digitalisera den fysiska butiken, behålla konkurrenskraften och ge rätt verktyg att öka försäljningen och gör det möjligt att handla både online och i fysisk butik på samma enkla sätt. Ett smartare sätt att driva butik, helt enkelt.

 

Daniel Lundh, som är Grundare på Storekey och matvarukedjan Lifvs, är en klassisk entreprenör och startade sitt första bolag redan från skolbänken. Med över 25 år som entreprenör har han förverkligat idéer och tagit dem till olika marknader i flera branscher.
– Jag har egentligen ingen bakgrund inom retail, utan såg det från början mer från ett kundperspektiv att fysiska butiker har det tufft. Men retailbranschen är inte unik, det sker ju förändringar i alla branscher, med digitalisering och nya trender. E-handeln har satt extrem press på den fysiska butiken, säger han.

Den pressen har också gjort att man på olika sätt försökt digitalisera den fysiska platsen, men hans eget angreppssätt var ett annat:
– Om jag går in i exempelvis en HM-butik, eller online på hm.se, så är det samma varumärke. Det är köpresan som är så extremt olika. Vår trendspaning 2018 var att ta reda på hur vi kan efterlikna en köpresa som sker online, fast fysiskt i butik för att förena det bästa av två världar samt ta bort den friktion som skapas i fysisk butik.

Med det ingångsvärdet började man titta på marknad och teknik för att förena online och offline. Resultatet blev en egen plattform – Storekey, men valde en lite annorlunda strategi. Istället för att bara bygga plattformen valde man ett eget usecase och såg att det fanns ett jättehål på marknaden inom livsmedel och dagligvaruhandel.
– Hälften av de mindre matvarubutikerna hade stängt ner på grund av dålig lönsamhet och lämnat stora delar av glesbygden utan livsmedel. Då ville vi skapa ett exempel på hur man kan driva en butik helt obemannad och skapade Lifvs. Första butiken öppnades i mars 2019 och den växte snabbt och blev Europas största obemannade livsmedelskedja.

Det som var tänkt som ett exempel blev alltså snabbt en stabil kedja som ger service till glesbygd och som har vunnit mängder med priser, bland annat för årets samhällsaktör av Dagens Industri och Gullers Grupp 2022.
– Vi har hamnat i en unik position eftersom vi har skapat en teknisk plattform utifrån retailhandel, inte bara ett techbolag. Allt vi har byggt upp har sitt ursprung ur oss just som retailaktörer.

Nu har man drivit obemannad handel i fyra år med miljoner transaktioner och förra året öppnade man upp Storekey-plattformen, den tekniska lösningen.
– Det är den som är hjärtat i verksamheten, och som andra aktörer nu kan använda. Vi har avtal med bland andra Axfood, OKQ8, Skistar och Interflora och de kan själva välja hur de vill driva butikerna. Storekey kan användas både för obemannade butiker och för hybridbutiker – det handlar om att möjliggöra för kunden att kunna handla med sin mobil, skanna och gå ut. Det innebär många fördelar, till exempel att man kan ha öppet längre än vanligt utan att behöva ha personalen kvar på plats, säger Daniel.
Särskilt viktig är tekniken för den unga kundkretsen, den så kallade Generation Z, menar Daniel:
– De står för 40 procent av köpkraften men väljer bort fysiska butiker för att de måste stå i kassakö. De är ju så vana vid att handla online. Detta behöver alla retailaktörer anpassa sitt erbjudande till.

Storekey är i dag världsledande och har kunder i bland annat Japan, Kanada, Danmark och Irland. För Daniel är det viktigt att vara med på konferensen för att det är ett tillfälle då hela branschen samlas.
– Det vi håller på med är fortfarande relativt nytt så det är ett bra tillfälle att både utbilda och berätta om hur framtidens handel förmodligen kommer att se ut. Jag kommer att prata om våra lärdomar, om vad det innebär att konvertera en fysisk butik och digitalisera den, fördelarna men även om de utmaningar som finns.

Vad ser du fram emot mest under dagarna?
– Att se och höra andra talare och utställare. Det blir alltid någon form av trendspaning vid sådana här events. Men jag är förstås också där för att besvara de frågor som finns, för jag är ju där för att jag har en speciell form av kunskap, avslutar Daniel Lundh.